مجله ترموزا

فواید دوش آب گرم برای بدن

فواید دوش آب گرم برای بدن

فواید دوش آب گرم برای بدن

استحمام با آب گرم و یا به اصطلاح دوش آب گرم دارای درجه حرارت 96 تا 105 درجه فارنهایت هست. دوش آب گرم نه تنها  حس خوب و پر آرامشی داره بلکه برای سلامتی  فیزیک بدن شما هم  مفیده . نکته مهم اینه که بیش از حد در حمام آب گرم نمونید، چونکه باعث خشکی پوست بدن میشود , اما پنج تا ده دقیقه ماندن در زیر دوش آب گرم میتواند برای بدن، ماهیچه ها، مفاصل و کل بدن شگفتی بیافرینه و احساس بهتری داشته باشید.

فواید دوش آب گرم

هر چه بدن شما گرمتر شود، بیشتر عرق خواهید کرد. با ادامه عرق کردن، بدن شما از مایعات تهی می شود و در نهایت منجر به کم آبی بدن می شود. اما درست مانند دوش آب سرد نیز این روش دارای مزایا و معایبی مختص خود است. بنابراین در ادامه به فواید و مضرات دوش آب گرم پرداخته‌ایم :

 

دوش آب گرم برای عضلات

تا به حال دیده‌اید وقتی عضله‌ای می‌گیرد و حالت انقباض دارد فیزیوتراپ‌ها با دستگاه‌هایی به این عضله گرما می‌بخشند تا عضله به اصطلاح باز شود و در حالت استراحت قرار گیرد؟ آب گرم و بخار حمام هم دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند. با جاری شدن آب گرم روی پوست، جریان خود هم در بدن بهبود می‌یابد و به این ترتیب درد‌ها و التهاب‌ها از بین می‌روند.

کاهش جوش با دوش آب گرم

دوش آب گرم پاک کننده طبیعی منافذ پوست است و از این رو برای از بین ‌بردن جوش مفید می‌باشد. اگر اغراق کنیم دوش گرم برای پاکسازی پوست کافی است و با قطره‌های خود آن را حسابی مشت و مال می‌دهد. می‌توانید پس از قرار گرفتن زیر آب گرم پوست خود را شستشو دهید که در این صورت نتیجه کار عالی خواهد شد و مقدار جوش‌ و آکنه پوستی شما به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

READ  کاهش وزن با جکوزی

 

منافذ پوست در برخورد با آب گرم باز و بزرگ می‌شوند و جوش‌های سرسیاه تمیز می‌گردند. پس از دوش گرم، پوست حالتی نرم، کمی شل و تازه به خود می‌گیرد. برای برطرف کردن آلودگی منافذ پوست توصیه میکنیم از دوش آب گرم استفاده کنید که مانند یک لایه بردار عمل کرده و منافذ پوست را عمیقا پاک می‌کند.

 

مضرات دوش آب گرم

 

خشک شدن پوست

استفاده مکرر از آب گرم ممکن است برخی از چربی‌های محافظتی که پوست ایجاد می کند را از بین ببرد و برای انواع پوست به ویژه پوست حساس مشکل ایجاد کند. پوست برای زیبا و جوان ماندن به آب نیاز دارد و اگر عاملی این آب را از آن بگیرد، دچار مشکلات زیادی می‌شود. آب گرم، با حرارت زیاد خود سلول‌های کراتین پوست را مورد آسیب قرار می‌دهد و همچنین با بزرگ کردن منافذ پوست اجازه نمی‌دهد رطوبت را در خود نگه دارند. طی این فرایند پوست خشک می‌شود و خارجی ترین لایه آن صدمه می‌بیند. با دوش گرم گرفتن به صورت مرتب و پشت سر هم، پوسته پوستگی و افتادگی پوست را تجربه می‌کنند.

دوش آب داغ برای بدن

از آن‌جایی که دوش آب گرم باعث خشکی پوست می‌شود، افزایش دما هنگام دوش گرفتن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی (مانند اگزما) برای پوست شود. یکی دیگر از معایب دوش آب گرم، افزایش فشار خون است. بنابراین دوش گرفتن با آب داغ برای افرادی که فشار خون و یا بیماری‌های عروقی دارند اصلا مناسب نیست. دوش آب داغ نیز برای موی سر توصیه نمی‌شود. دمای بالای آب باعث از بین رفتن روغن طبیعی پوست سر می‌شود. درنتیجه در بلند مدت به موی سر آسیب می‌رساند. گرمای زیاد آب می‌تواند باعث شود سلول‌های حاوی هیستامین (ماده‌ای که باعث خارش و آب‌ریزش بینی می‌شود) هستند، این ماده را در پوست رها کند.

READ  خرید جکوزی

بهترین دما برای دوش گرفتن

درک زمان گرفتن دوش آب گرم یا سرد ضروری است. هر دو فواید سلامتی بالقوه باورنکردنی دارند و می توانند بدن شما را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتریت ممکن است از یک دوش گرم در صبح بیشتر از یک دوش سرد لذت ببرند، زیرا دمای آب برای حرکت مفصل ها را مفید است و به آنها اجازه می‌دهد تحرک بیشتری را تجربه کنند. با این حال، ورزشکاری که از آسیب ورزشی رنج می برد، ممکن است از دوش آب سرد که می تواند به کاهش التهاب کمک کند، بهره مند شود.

گرفتن دوش آب سرد هرگز تجربه خوشایندی نیست، اما چند مزیت سلامتی وجود دارد که ممکن است از جسارت این تجربه به دست آورید. دوش آب سرد می تواند به کاهش التهاب، تسکین درد، بهبود گردش خون، کاهش سطح استرس و کاهش درد و خستگی عضلانی کمک کند. در همین حال، دوش آب گرم می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد، مفاصل سفت را تسکین دهد و خواب را بهبود بخشد.

 

مطلب آخر
دوش آب گرم بهتر است یا آب سرد؟

اگر بخواهیم سلامت پوست را به تنهایی و به شکل مجزا بررسی کنیم قطعا دوش آب سرد برای افراد بهتر است و اثری انرژی بخش روی آنان و پوستشان می‌گذارد. سعی کنید به آب سرد عادت کنید تا معجزه آن را روی پوست خود مشاهده نمایید. تنها با یک بار دوش آب سرد می‌فهمید که این همه مدت چه چیزی را از دست داده بودید و آب خنک چقدر شما را سر حال می‌آورد. دوش گرم برای پاکسازی پوست مفید است اما بهتر است همیشگی نباشد و فرد به آن عادت نکند. پس اگر می‌پرسید دوش آب داغ بهتر است یا آب سرد؟ جواب دومی است زیرا جوانی و زیبایی را به شما هدیه می‌دهد.

READ  وان عاشقانه

 

کاربر گرامی لطفا نظر و دیدگاه خود را برای ما در این بخش منعکس بفرمایید :

بازگشت به لیست

9 دیدگاه در “فواید دوش آب گرم برای بدن

  1. راحله گفت:

    سلام و سپاس فراوان برای این مطلب مفیدتون … خلی وقت بود که دنبال این بودم که راجب فواید دوش آب گرم برای بدن بدونم ولی هیچ ج پیدا نکردم … جاهای مختلف توضیح مناسبی نداده بودند یا من درست متوجه نمی شدم … واقعاً ممنون از این مطلب مفیدتون

    1. termoza گفت:

      سلام و احترام؛
      باعث خوشحالی ما هست که مقالات مفید واقع بشن.
      ممنون بابت انرژی که منتقل میکنید.

    2. termoza Support گفت:

      خواهش میکنیم باز هم سوالی بود درخدمتتون هستیم

  2. نفیسه سالاری گفت:

    سلام و وقت بخیر. ممنونم از مقالات مفیدتون.

    1. termoza گفت:

      سپاس از توجه شما کاربر محترم

  3. ناشناس گفت:

    مطلبتون خوب بود

  4. ناشناس گفت:

    مطلبتون خوب بود و بازم از فواید حمام و دوش گرفتن و جکوزی بنویسید لطفا… ممنونم

    1. termoza Support گفت:

      بله حتما

  5. zoritoler imol گفت:

    I’m so happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the random misinformation that’s at the other blogs. Appreciate your sharing this greatest doc.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *